Uit: Straten in Venlo en Blerick, door Martin Bergevoet
Gepubliceerd in het Gemeentelijk Contactblad 'Kontakt' | aug 1990 - jan. 1991
Bij K.B. van 2 maart 1836 werd besloten tot het aanleggen van een provinciale weg
van Roermond naar Venlo. De stad Venlo droeg daaraan 3000 francs bij. Belgische francs,
want Venlo hoorde van 1830 tot 1839 bij België! Aan de Venlose zijde begon de weg
bij de in 1725 gemaakte Roermondsepoort, liep met een flauwe bocht over het bastion
Schoppen-Aas (ook geheten Nieuw Bastion en Bastion du Roi), met een brug over de
binnengracht met een bocht over de 'enveloppe' Reede (4) en met een tweede brug over
de buitenste gracht (5) (ook genaamd Gele Gracht). Na het passeren van enkele batterijen
(6) kwam men in het naar beneden hellende buitenste deel van de wallen, de glacis
(7). Hierin liep oostwaarts de Roodeweg (8) en westwaarts een weg naar de militaire
zwemplaats en de Weerd (9), waarna dit deel eindigde bij de kruising met de St. Antoniusweg
en de weg naar de Hamel. Nadat de vestingstatus van Venlo in 1867 was opgeheven,
werden de vestingterreinen geëgaliseerd en in de jaren 1873-1877 verkocht. De Roermondsestraat
werd rechtgetrokken en aan beide zijden werden nieuwe wegen aangelegd, waaraan voor
en na huizen verrezen.
Het is hier de plaats om even een zijsprong te maken en wel naar de tram Venlo-Tegelen-Steyl.
In 1888 kregen de heren J.A.A. Jonkergouw en F. Keuller toestemming om een paardentramdienst
te beginnen tussen Venlo en Steyl. Tien jaar later nam de houthandelaar A. Wendehorst
de dienst over, verving de paarden in 1910 door een motortram en verkocht de lijn
een jaar later aan de Eerste Nederlandsche Motortrammaatschappij Venlo-Tegelen-Steyl,
waarvan de heer C. Haffmans directeur was. Bij gebrek aan brandstof werd de tramdienst
in 1918 opgeheven.
op deze foto zijn de tramrails nog duidelijk zichtbaar
De eerste tram op de hoek van Stationsweg en Kaldenkerkweg.
Het is deze tram die over de Roermondsestraat liep.
Na de liquidatie van de motortram-maatschappij
Venlo-Steyl begon de Maasbuurtspoorweg in 1923 een autobusdienst Venlo-Steyl.
Hier de autobus bij de eindhalte in Steyl.