panoramafoto: gezicht op venlo
start panoramafoto.

Panoramafoto Venlo uit de jaren dertig

 

In de galerij van het Limburgs Museum is vanaf 29 oktober 2011 een onalledaagse foto te zien. Het is een print op reuzenformaat (16,5 meter lang en 2,8 meter hoog!) van een opname uit de jaren dertig. De vier originele afdrukken, op basis waarvan het panorama kon worden gemaakt, zijn ongeveer veertig jaar geleden in een verhuisdoos terechtgekomen en werden onlangs teruggevonden. Te zien is het Venlose stadssilhouet vanaf de Blerickse Maasoever. De foto bestrijkt de Maaskade (vanaf de houthandel van Van Liebergen), de Havenkade, de bruggen en een deel van de Maaswaard (met de toren van de Nedinsco).

 

De vier originele foto’s zijn producten van het analoge tijdperk. Ze zijn gescand en vervolgens digitaal bewerkt en samengevoegd. De foto’s zijn in de jaren dertig gemaakt door een fotograaf van de Nieuwe Venlosche Courant. Vermoedelijk gebruikte hij een camera met glasnegatieven, want de afdrukken zijn ongelooflijk scherp. De fotograaf van dienst was hoogst waarschijnlijk Baer Thiery. Samen met Dré Brenneker stond Thiery in de zomer van 1945 op ongeveer dezelfde plek om filmopnames te maken van het zwaar geschonden Maasfront. De beelden werden gebruikt voor de legendarische Puinfilm, een aangrijpende documentaire over de oorlogsschade in Venlo en Blerick.   

Het panorama uit de jaren dertig toont aan dat de Tweede Wereldoorlog een breuklijn is in de tijd. De dertien bombardementen in oktober en november 1944 en de artilleriebeschietingen in de maanden erna hebben een breed spoor van verwoesting getrokken. Het Venlo van de foto, dat zich koestert in de middagzon, is nog onwetend van de naderende oorlogsramp. Tachtigers van nu speelden als kind in de straten en steegjes. Voor hen is dit prachtige stadsgezicht ongetwijfeld een feest van herkenning.

 

 

Gezicht op Venlo
Als de pano op het scherm komt, kun je de pano ‘vol in beeld’ krijgen, door rechtsboven op het groene pijltje te klikken.
een inzending van Sef Derkx